onsdag 22 december 2021

Julhelvetet🎄🎅

Jag såg på nyheterna i morse. Och jag måste säga att det var en smula skrattirriterande. 
Det var alltså några som hade gjort en undersökning om vem i heterosexuella relationer, utgår jag ifrån eftersom att det enligt undersökningen visade sig att det var kvinnorna som skötte det mesta kring jul. Så som planering, matlagning, dekorationer och inköp av julklappar och så vidare... I familjer med småbarn så var det enligt undersökningen åtta av tio kvinnor som ansåg sig vara "projektledaren" kring jul. Jag skrattade inombords. Vem betalar lön till dessa tomtar som gjort denna undersökning?! Totalt bortkastade pengar. 

Jag tycker inte att det behövs göras en särskild undersökning. Ta bara en koll kring alla du känner så kan du lätt se att minst åtta av tio kvinnor står för jul-jippot. Jag vet inte en enda man i ett heteroförhållande som piffar och pyntar och planerar julmiddagar och sånt. Oftast kanske männen hjälper till att bära upp lådor. Hänga upp ljusslingor och sånt som man ber om hjälp med. Men jag har svårt att se att någon av mina bekanta skulle ha särskilt mycket julpynt och krimskrams om inte kvinnan i hemmet skulle fixa det. 

Jag är ingen kvinnosakskvinna.... Jag tycker kanske inte att man behöver dela exakt lika på allt jämt. Ber jag min kära make om hjälp med något så får jag hjälp. Men jag har svårt att tänka mig honom gå omkring och placera ut tomtar i huset och klä julgranen. Jag tror inte att han har lätt att föreställa sig att jag ska stå och polera bilen och han kräver inte att vi kör snöslungan varannan gång heller. Vissa saker är jag bra på. Han är bra på annat. 

Sen övergick resultatet av denna undersökning till slutsatsen om att kvinnorna får ta mycket ansvar, att det blir mycket stress och att det är därför kvinnor jobbar deltid och får sämre pension osv. Det är ju så klart inte okej. Men jag tror inte att just julen är det största bekymret när det kommer till kritan. Det är ju oftast samma sak kring födelsedagar och andra högtider dessutom. Det kan knappast behövas en undersökning för att kunna fastställa det?! Eller? 

Kanske är det bara här uppe i Norrland där männen är rätt så ointresserade av att planera födelsedagskalas och dop?! Eller så är det bara en massa gubbsvin jag känner. Inte vet jag. 
Min make är inte lika intresserad av att byta gardiner och köpa nya kuddfodral och piffa här hemma som jag. Men jag är å andra sidan inte alls lika intresserad av att köpa TV-apparater eller gräsklippare eller brytpinnar till snöslungan heller. 

Jag tror att vi kvinnor ibland tar på oss ansvar över saker och ting ibland bara för att vi känner att vi har bäst koll på det. Jag tror att många av oss som är födda på åttiotalet ändå har makar som inte är gubbsvin som kommer hem och pillar navelludd och förväntar sig att maten ska stå klar direkt efter jobbet. De flesta födda då är inte heller helt värdelösa på att ta ansvar för sina barn. Det finns extremer åt bägge håll så klart. Men rent generellt. 

Dom som är födda på nittiotalet är ju ännu mer "jämställda" dom har vuxit upp i den där tiden då allt sånt här hade kommit ännu längre. Män blir nog bättre och bättre (generellt) generation för generation. Blir vi kvinnor det? Jag vet inte... 

Jag vill inte leva precis jämställt och dela exakt lika på alla uppgifter. Jag julpyntar mycket hellre än skottar snö. Jag packar hellre frukten till barnen än att hålla reda på när bilen ska besiktas. 
Många gånger kan jag tjura ihop om jag känner att jag får för lite hjälp med vissa saker. Kruxet är bara att, om jag ber om hjälp så får jag hjälp. Men säger jag ingenting kanske han inte tänker på det. Om vi ständigt tar på oss själva ansvar utan att säga uttryckligen att -Nu får du fan hjälpa till att klä granjäveln, så kommer det inte ske, men om man inte ens säger att man faktiskt vill ha hjälp så är det väldigt liten idé att tycka synd om sig själv. Männen slipper nog gärna styra upp julen lika mycket som vi gärna slipper att göra en del saker som mer eller mindre outtalat hamnar på de flesta männens ansvarsområden. Jag tror ändå att vi skulle få mer hjälp om vi bad om det. Eller krävde det. Det ska så klart delas så mycket som möjligt i en relation. 

Men, när det kommer till män och julbestyr så tror jag inte att man behöver vara raketforskare för att kunna dra slutsatsen om att, det är oftast vi kvinnor som gör det av den enkla anledningen...VI ÄR MYCKET BÄTTRE PÅ DET! 

#villfarelser

Inga kommentarer: