torsdag 25 november 2021

Fy skäms.

Idag fick jag lite kritik av min lilla mamma. Hon tycker att jag är en rätt usel bloggare. Men jag är nog benägen att hålla med. Jag erkänner att jag suger på att blogga. Men det är fan fullt upp hela tiden. Och de få gångerna som det INTE är fullt upp så måste jag återhämta mig för att det har varit fullt upp eller så är jag helt slut för att jag vet att det kommer att bli fullt upp. Jag stressar upp mig för alla saker som ska göras.

Celia har skrivit på kontraktet till lägenheten. Det ska fyllas i papper, skickas ansökningar, intyg. Skaffas hemförsäkringar. Det kommer behöva införskaffas saker. Man måste fundera på hur man ska kunna åka och köpa möbler osv.

Vi var med Sid till veterinären i måndags i Piteå, det gick ju jätte bra. Idag var det Samsons, Savannahs och Sias tur att vaccineras och ett blodprov skulle tas på Sia. Det var mer hektiskt. Aldrig enkelt när man ska iväg med flera, men det är skönast att göra bort allt samtidigt ändå.
Jag oroade mig mest för Sia för att det är hon som brukar ställa till med drama när man ska åka bil. Savannah brukar typ inte säga ett pip, men idag var det hon som protesterade mest.

Annars gick det rätt bra. Jonas fick ta hand om katterna hos veterinären. Jag kände att jag var så stressad och uppjagad över det så jag skulle bara sända ut dåliga vibbar. Jag är på vippen till ett mentalt nervsammanbrott just nu. Det är alldeles för mycket saker som snurrar runt i min lilla hjärna just nu. Och jag stressar upp mig för allt och ingenting. Skapar en massa worst case scenarios angående precis allt som man kan jaga upp sig för.

Det har blivit en fett dyr månad på kattfronten. Bara denna veckas veterinärsbesök har gått på drygt sex tusen kronor!!! Närmare sju, Helt galet vad det kostar att ligga på topp. Men nu är det i alla fall gjort och det känns bra. Nu är alla vaccinerade och nödvändigaste testerna är gjorda.

Igår hjälptes vi åt med svägerska och hennes karl att flytta hit alla svärfars större möbler ner till källaren innan det blir snö och skit. Han bor kvar i lägenheten tillsvidare med en väldigt spartansk inredning. Han vill nog suga ut den sista tiden i lugn och ro.

Sovrummen uppe, alltså vårt och Miltons är ju helt klara nu. Så när som några små detaljer, typ tavlor eller dylikt.
Jag måste erkänna att jag trivs mycket bättre nu att gå upp och sova på övervåningen än att sova nere i källaren. Jag har insett sedan vi byggde toaletten på övervåningen för typ tre år sedan att jag lider nog av en släng av klaustrofobi. Det finns inga fönster i badrummet där uppe. Det är helt instängt. Och jag hatar att duscha där uppe. Samma sak har jag lite grann känt av att sova nere i källaren, trots att vi har haft en ytterdörr i sovrummet så man kan ta sig ut. Men det är som att leva i en bunker under jord. Utan ljusinsläpp och jag vet inte. Jag har bara aldrig känt trevnad där nere trots att det typ är det rummet som jag tycker är finast.

Jonas har fortfarande problem med nacken/armen/axeln. Men han var på massage i onsdags och det tycks ha hjälpt en del. Det är lite på bättringsvägen i alla fall. Vilket är skönt. Han ska dock vila en vecka till för att inte förvärra det igen.

Celia har åkt till Piteå idag. På en dejt! Med en snubbe som jobbade på Piteå havsbad som hon spanade in i somras när vi var där. Hon vågade inte prata med honom då. Men nu hade dom hittat varandra på internet och det visade sig att han hade spanat in henne också. Men vågade inte gå fram och prata med henne för att hon ”stod med sin pappa….dvs Jonas”

Ungen är ju snart nitton år och är ju mer än i åldern för att det ska vara lämpligt att dejta, men jag känner mig som en orolig, muppig hönsmamma. Som om hon vore fjorton. Jag önskar typ att jag kunde ringa och prata med hans mamma…. Helt sjukt. Han har i alla fall bokat hotellrum på havsbadet så förhoppningsvis får dom det jättemysigt…

Milton är som inne i en sämre ”period” just nu tycker jag. Han är på sämre humör nu är vad han varit de senaste månaderna och påminner mer om Milton innan medicineringen. Det känns lite tråkigt. Som ett litet bakslag.

Ja, fy…så här ser mitt liv ut just nu. Det var länge sedan det var så mycket på samma gång. En del av det är ju som sagt egentligen kul och rätt skönt att få gjort. Exempelvis uppfräschning av några av rummen. För det är ju trots allt sju år sen vi renoverade och det har ju hunnit bli slitet sedan dess. Och det är kul att få det fixat. Och det ska bli spännande med Celias flytt. Och det kommer att kännas helt okej när svärfar flyttar tillbaka hit igen. Det känns kul att katterna är testade och kanske kan vi se fram emot kattungar nästa år. Men jag känner att jag går på sparlåga. Använder energi som egentligen inte finns. Tar ut mig alldeles för mycket, för att jag vill hinna få så mycket som möjligt gjort så fort som möjligt innan jag brakar ihop, och vill få klart så mycket som möjligt hemma innan det är dags för Celias flytt osv.

Gruvar mig som fan för julklappar och födelsedagspresenter och räknar pengar i huvudet som inte finns.
Att katternas tester kostat mycket, KAN man kanske i alla fall få tillbaka om man lånar ut Sid till någon annan uppfödare. Det är ju endast vinstpengar på det. Vi får pengar för kattungarna med har inga som helst omkostnader förutom att testerna är gjorda. På egna kullarna tjänar man ju egentligen inte alls särskilt mycket med tanke på alla utgifter man har med sina egna kullar.
Vi får se hur eller var detta ska ta vägen. Hur lång tid det kommer att ta för mig att återhämta mig efter den här perioden. Första kvartalet av 2022 känns det som att risken är stor att jag kommer att ligga apatisk.

Det är skönt att det snart är helg. I morgon är första dagen denna vecka som det inte finns något måste inplanerat. Schemat är blankt och jag ska försöka att göra exakt noll saker. Bara vila kropp och knopp. Helst hela helgen.

Mina slingor som jag gjorde i Tisdags hos Celia på skolan blev förövrigt mycket fina. Hon är duktig faktiskt. Även om jag inte riktigt gillar det röda som blir vid endast en blekning från svart går och det faktum att jag egentligen inte ens var sugen på slingor så känns det helt okej faktiskt.

före/efter

over and out!

Inga kommentarer: