söndag 4 september 2022

tankar jag luftar inför valet 🤔

Valet närmar sig med stormsteg. Om bara några dagar är det tänkt att jag ska knalla iväg med den yttepytte-lilla men dyrbara röst jag har -som jag har rätt att använda en gång vart fjärde år. Den ska jag låta någon förvalta åt mig. 

Min dyrbara lilla röst. Min röst får inte ens säga exakt vad den vill, man kan ju inte alltid få sin vilja igenom... Näe, det handlar mest om att man ska välja någon som säger typ det man själv skulle ha sagt, om man fick prata själv utan att först låna ut rösten.... 

Eller nej förresten! Det handlar nog mer om att man ska ge den till någon som, som i alla fall säger något som du hade velat säga typ... eller...ja...nja... jag vet inte. I alla fall någon som vågar säga nej till det som du är mest emot?! 
Förr i alla fall...så gav man ju sin röst till det gänget som sa mest av det man själv ville ha sagt. Men så enkelt ska vi inte ha det längre tyckte vi. Det är väl ingen spänning. 

Nu är det mer som om du har gått ifrån att stödja något kraftfullt organiserat gäng med stort våldskapital, tänk HA, bandidos, tänk MC och skinnvästar. Tänk bloods and crips. Tänk rött vs. Blått. Dom var enkla att se skillnad på och det var tydligare vem som tyckte vad om vad och du visste att dom hade din rygg. Dom hade GUNS försvarade det som var mest värdefullt i dina "hjärtefrågor" som det så gulligt kallas. 

Nu är det mer lite som löst sammansatta kriminella nätverk. Det är ett JÄVLA sjå att hålla reda på vem som är kompis med vem eller vem eller ännu värre! - om den kompisen är kompis med någon av ens fiender 👀

Precis som osmaklig melodilös gangster rap sitter dom och spottar ut det ena tomma vallöftet efter det andra. Deras rhymes rimmar inte ens längre. Men dom låter inte förståndet hindra dom inte. Dom fortsätter att kasta ut ord som är helt i otakt med beatet. Smaklöst. Borde vara kriminellt. Borde ens svensk statsmedia subventionera sånt här?

På bästa sändningstid så får dessa "gäng" sitta där och försöka rekrytera det svenska folket. För att gå med i "deras gäng" är enda sättet att tjäna pengar. 

Eller tjäna och tjäna. Tjänar gör ju mest bara ledarna på toppen. Den större majoriteten av oss är bara springpojkar. Man får välja det gäng som låter en få behålla så mycket som möjligt av pengarna man har sprungit för sitt liv för. 

Vi borde knäcka gängen tammejfan!

Men det är inte så lätt. Det här med den lilla rösten man har...som man får använda en gång vart fjärde år. Den är så liten och svag att den inte ens kan skrika, det väser bara ut ett jätte-jätte svagt - hjälp! Som inte hörs om man inte står jätte-jätte nära. Det är sånt jäkla oljud i den här sandlådan där vuxna surpuppor kastar sand på varandra. En del kör - den får inte vara med om vi ska leka. För om den ska vara med då är inte jag med. 
Buhu! Spelar ingen roll... 

Dom ljuger så bra! Helt skrupelfritt tittar dom mig i ögonen och lovar mig vad just dom ska ge mig om dom får min lilla röst. Eller nej förresten. Dom bara talar om vad dom hade tänkt lova mig om det inte vore för att dom var tvungna att anpassa sig, till vad dom andra gängmedlemmarna, som dom måste hålla sig på god fot med, vill. Med en pistol mot tinningen tvingas jag att välja en sida i detta gängkrig. 

Näe... Kanske borde vi börja emot. Man får rösta emot två partier var, som man absolut inte vill ska vara med. Man behåller sedan de partier som man inte heller håller med. Men det är ju ändå skitsamma med tanke på att ingen av dom kan få sina viljor igenom om dom inte gaddar ihop sig. 

Det är ju mest rimligt. Det skulle ju beskriva verkligheten lite tydligare. 

Det är inte längre som bloods and crips. Att man liksom fortsätter att tillhöra ungefär gängen som man fötts in i. 
I stället blir det mer likt shottaz och dödspatrullen. En gång i tiden var alla medlemmar, nu är man splittrade och skjuter sina fiender i ryggen. Man bryr sig inte om allmänheten hamnar i skottgluggen. 

Jag lovar att många "busar" som sitter inlåsta på Kumla är pålitligare...än pålit-inga-rna.

Elle, belle, bi. Vem ska det bli?!..

Inga kommentarer: