tisdag 14 december 2021

Jamen typ så här…

Det här är en sak som har stört mig ett tag. Jag läste typ en ledare i expressen eller vad det nu var, i expressen. Och den väckte så mycket irritation i mig och jag kan inte liksom släppa det. Det var någon skribent från södra Sverige som skrev om att det inte var något att gnälla om bränslepriserna. Att det var en billig kostnad för att rädda klimatet osv. Vi kunde ju bara börja åka kollektivtrafik eller ta cykeln and so on. Och om vi nu nödvändigtvis behöver en bil så kunde vi minsann bara skaffa små bränslesnåla bilar. Det kan inte hjälpas. Det retar mig så in i helvetet. 

Vi uppe i norr har ju inte en tunnelbana där det typ går tåg var tionde minut. En del har flera mil till jobb eller närmaste butik. Alla har inte det. Men många. På såna ställen kan det dessutom vara så att det går två bussar om dagen till såna ställen. Ibland inga bussar alls. 

I Stockholm gråter människor när det kommer tio centimeter snö. Allt blir kaos. Förra året fick vi typ en och en halv meter snö inom loppet av 3-4 dygn. Det är inte precis som att vi får vägarna skottade i samma takt som snön vräker ner. Testa ta dig fram i en pytteliten bränslesnål bil då du. Vi fick dra loss våran lilla andra bil som maken brukar köra till jobbet (när det går) när det snöade som mest fick vi alltså dra loss biljäveln med SKOTERN! Och här uppe i norr är det ju alltså en snöskoter, inte en liten moped. Vi hade ju en vanlig normalstor kombi. Men endast tvåhjulsdriven så vi tog oss ingen jävlastans. Vi fick ringa till min pappa som har en fyrhjulsdriven suv för att kunna ta oss till affären. Det var dessutom typ minus 20-25 grader kallt. 

Våran kommuns budget för snöröjning var slut redan innan den snösmockan. Och det finns ju inte så många åkare att dom hinner röja upp. Så, när det är så mycket snö att underredet på bilen tar i snön (på en normalstor kombi) är det inte så jävla fräsigt att ta sig ut på vägarna. Men människor ska ändå ta sig till jobbet. Förutom möjligen kontorsråttor som har möjlighet att jobba hemifrån. Men det är ju inte så många som har den typen av yrke. 
Kan det verkligen vara så satans svårt att inse att vi behöver helst rätt stora fyrhjulsdrivna bilar? Det finns inte heller el-laddnings stationer i överflöd här uppe ännu. Är det tjugo minusgrader och snöstorm vill man helst inte riskera att bli stående med slut batteri vid någon jäkla skogsväg. Därför körs det bilar med fossila bränslen här. Det borde inte krävas raketforskning för att förstå det. Men tydligen. 

Man kanske får skylla sig själv för att man är norrlänning och inte tränger in oss i storstäderna. Men var glad att det finns folk som bor här. Ni behöver oss mer än vi behöver er. Läste en klok sak som någon hade skrivit ”skulle man bygga en mur mellan Stockholm och norr, undra vilken sida av muren det skulle bli klösmärken på först?!”

Kom och bo här några vintrar innan ni uttalar er om någonting alls. Sen lyssnade jag på en podd (så klart stockholmare som höll i den) som ifrågasätter hur det kan komma sig att människor i södra Sverige har dyrare el. Buhu så orättvist att elen är billigare i norr. Men vart kommer större delen av elen ifrån? Inte huvudstaden i alla fall, eller hur?! 

Och men handen på hjärtat så jämnar det inte ut sig ens lite ekonomiskt att vi har liiite billigare el med tanke på hur mycket mer vi får betala i bränsle för att kunna frakta våra arslen från ruta A till B. 
Det betyder inte att man är klimatförnekare osv. Det är bara verkligheten. 

Jag önskar att du, verklighetsfrånvända lilla människa, vad du nu hette…kunde flytta hit med din lilla bränslesnåla bil och få lite perspektiv. Du lyckades provocera mig så till den milda grad att jag kokar inombords varje gång jag sätter mig i min dieseldrivna, SUV med fyrhjulsdrift och ska plöja mig över en 50 centimeter hög, packad plogkant. Jag brinner inombords. 
Besök verkligheten. Sen kan du uttala dig om bränslekostnaderna och vilken bil man kan välja. 
Tack för ordet. Äntligen fick jag kräkas ut det. Synd att det aldrig kommer nå just dig. Och minst lika synd att ni aldrig kommer att förstå att dom bakåtsträvande neandertalarna som är så lågutbildade att vi inte fattar att något behöver göras för att rädda klimatet. Men ni är minst lika tröga som är så trångsynta och verklighetsfrånvända att ni aldrig inser att vi inte har samma förutsättningar som er. 

https://drive.google.com/uc?export=view&id=13BhfYo8gx1dztkmvVa3e2mrUI5cxco-D

Inga kommentarer: